Webové zpravodajství EFEZ
Celý koncert 2. 4. v Rudolfinu, byl velkou poctou francouzskému impresionismu a Ravelovi jako mistru skladby a zejména mistru instrumentace. Už úvodní teskná a zároveň vznešená Pavana za zemřelou infantku měla působivou atmosféru.
Následující La Valse je symfonickou básní, která má daleko k salónním valčíkům - lehkost tanečních melodií se tu působivě střetává s tématem smrti, je to sugestivní spojení hravosti a vážnosti. Orchestr s dirigentem Marcellem Rotou vystihli obě tváře skladby a dali si záležet na všech rytmických nuancích. Populární Obrázky z výstavy, neboli Kartinky, původně klavírní skladba Modesta Petroviče Musorgského, jsou mnohem známější díky instrumentaci Maurice Ravela. Že jde o instrumentaci geniální bylo už napsáno mnohokrát a je to skutečně mistrovská přehlídka barev moderního orchestru a nejen to. Důmyslná kompozice, vtipná, ale nesmírně obtížná sóla pro žestě i dřevěné dechové nástroje vždycky najdou u publika ohlas, pokud se zahrají s takovou brilancí a jistotou, jako na nedělním koncertě. Dirigent v jednom ze dvou přídavků připomněl ještě jedno slavné francouzské dílo - předehru k Bizetove opeře Carmen. www.pragueproms.cz
Jindřich Bálek
Zpět
