Hudební rozhledy
Úspěšný 1. ročník Prague Proms - ve spolupráci s britskými agenturami a hlavně s povolením užívat slavný název se u nás chopila iniciativy agentura Českého národního symfonického orchestru s.r.o., s ředitelem Janem Hasenöhrlem a hostujícím dirigentem Liborem Peškem, jehož britské zkušenosti určitě akci velice pomohly.
Výborná marketingová i dramaturgická připravenost akce měla jen některé malé mouchy, což v prvním ročníku lze pochopit. Ale po pořádku – zahajovací koncert ČNSO s Liborem Peškem měl vynikajícího chorvatského pianistu Kemala Gekiče, jehož podání Rachmaninova Koncertu pro klavír a orchestr d moll bylo vrcholem večera – technicky i pocitově, aniž by byl indisponován svou výškou, u klavíru zářil.
Při změně v druhém koncertu nazvaném Anglická noc pohotově zaskočili Virtuosi di Praga Oldřicha Vlčka, ale původní program téměř dodrželi a v něm nadchl Jan Hasenöhrl v Tartiniho Koncertu pro trubku a orchestr D dur. Mimořádným zážitkem byla Noc mozartovská s Liborem Peškem a s Mozartovým Requiem, kde se představili výborní domácí sólisté Maria Haan, Pavla Vykopalová, Jaroslav Březina a Jiří Sulženko a Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala). Velkou show připomněla zase Noc americká, kde se k ČNSO vrátil šéfdirigent Paul Freeman. Přivezl skvělého černého pianistu Leona Batese, jehož podání Gershwinova Koncertu pro klavír a orchestr F dur patřilo k nejlepším, jaké Praha v posledních letech slyšela.
Úspěchem ale byla i Česká noc (dirigoval Pert Altrichter) s Václavem Hudečkem a Japonská noc (ČNSO a dirigentka Tomomi Nishimoto). Závěrečný koncert – tzv. Italská noc – zaplnil Smetanovu síň opět do posledního místa, takovým tahákem se ukázalo Verdiho Requiem s italským dirigentem Marcellem Rotou, italskými sólisty Marií Dragoni, Mauriziem Grazianim, Paolem Pecchiolim (a naší Yvonou Škvárovou) a opět brněnským sborem. Přes některé diskutabilní prvky (zejména ohledně temp) byl dojem opět vynikající.
Že organizátoři Proms mysleli i na posluchače lehčích žánrů, dokazovaly Jazzové noci v Café Imperial (po některých koncertech) a hlavně jediná „neklasická“ noc festivalu ve Smetanově síni, kde s ČNSO vystoupil skladatel, zpěvák a textař Barry Mason, člen legendární autorské dvojice britské popmusic z 60. let Les Reed – Barry Mason. Orchestr (řídil Tomáš Brauner) s mnoha hosty i se samotným moderujícím Masonem měl tentokrát podobu tanečního bigbandu a hity jako Delilah či Last Waltz se musely v Masonově podání i opakovat. Koncert byl natáčen na CD, takže si ho později mohou vychutnat i ti nepřítomní...
Vladimír Říha
Zpět
